Ympäristölähteinen ajattelija ja tarinankertoja - esittelyssä DROPPin sisällöntuottaja Ilona

Ilona on DROPPin sisällöntuottaja. 

Ilona on DROPPin sisällöntuottaja. 

Ilona on kuluttajakäyttäytymisestä ja tarinankerronnasta kiinnostunut markkinoinnin ammattilainen. Erityisen kiehtovia ovat bränditarinat sekä kuluttajien ja brändien välille syntyvät suhteet. Kiinnostus kuluttajamarkkinointia sekä ympäristönsuojelua kohtaan sai Ilonan hakeutumaan yhteiskunnallisen vaikuttamisen piiriin, jossa voisi yhdistää ammatillisen osaamisensa ja kiinnostuksenkohteensa.

Luonto oli Ilonan lapsuudessa vahvasti läsnä hänen asuessaan ensimmäiset 20 vuotta elämästään pienessä maalaiskylässä Kanta-Hämeessä. Eläintenoikeudet, ympäristönsuojelu sekä luonnon ja ihmisen välinen tasapaino ovat hänelle asioita, jotka ovat lähellä sydäntä. Opiskelu Turussa ja myöhemmin asuminen Helsingissä on herättänyt mielenkiinnon myös Itämerta kohtaan, ja saanut pohtimaan sen tilannetta nyt ja tulevaisuudessa.  

  1. Koska kiinnostuit Itämeren tilasta?

Olen ollut aina kiinnostunut ympäristön hyvinvoinnista ja luonto on ollut minulle tärkeä. Vesi ei ole elementtinä minulle ominaisin, ja koska olen asunut nuoruuteni sisämaassa, on luonnon merkitys ollut minulle hieman erilainen.  Konkreettinen muutos tapahtui, kun opiskelemaan muuton myötä Itämerestä tuli minulle fyysisesti läheisempi, mikä sai minut myös miettimään sen kohtaamia haasteita ja rasitteita.

  1. Mikä on kivointa työssäsi?

Ehdottomasti työskentely itselle arvokkaan asian puolesta. Minusta on erityisen hienoa, että DROPP tarjoaa kuluttajalähtöisen tavan vaikuttaa ympäristöasioihin! Oman lisänsä tuo vielä asiantunteva ja motivoitunut tiimi, jonka kanssa työskennellessä olen oppinut paljon Itämeren tilasta ja päässyt kehittämään omaa ajatteluani ja osaamistani. Koen arvokkaaksi sen, että voin työssäni ilmaista arvojani ja kehittyä itse jatkuvasti.

  1. Ketä ihailet?

Ihailen ja arvostan paljon ihmisiä, joilla on selkeä visio siitä, mitä haluavat tehdä, ja jotka menevät kunnianhimoisesti näitä asioita kohti. Omanlaiset ja erilaiset elämäntarinat kiinnostavat paljon, ihailen paljon ihmisiä, jotka luovat elämästään omanlaisensa. Ihailen riskinottoa, spontaaniutta ja kykyä luottaa siihen, että elämä kyllä kantaa, eikä kaikkea tarvitse suunnitella yksityiskohtaisesti valmiiksi. Kohdistan myös varmasti kaikkiin ystäviini ja perheenjäseniini jossain määrin ihailua.

  1. Miten ympäristöasiat ja huoli Itämerestä näkyy omassa arjessasi?

Ympäristölähtöinen ajattelu näkyy arjessani koko ajan enemmän, ja uusia tapoja toimia ympäristöä tiedostaen on tullut elämääni vähitellen vuosien varrella. Lajittelen, kierrätän, vältän ruokahävikkiä, kaihdan muovia (erityisesti kosmetiikassa) ja pyrin ostamaan laadukkaita ja kestävistä materiaaleista valmistettuja vaatteita, usein second handina, näin muutamia mainitakseni. Nälkä on kasvanut syödessä ja löysin taannoin itseni katsomassa tutoriaalia itsetehdyn vartalovoiteen valmistamisesta.

  1. Minkälaisen viestin haluaisit jakaa kuluttajille?

Muutoksen ei tarvitse olla radikaali, vaan nimenomaan pienillä valinnoilla saadaan jo aikaan paljon hyvää. Valitse itsellesi helppo tapa vaikuttaa, ja aloita sillä – koko kulutuskäyttäytymistä ei ole tarpeen mullistaa kokonaan! Haluaisin myös kannustaa kuluttajia keskustelemaan omista näkemyksistään ja ajatuksistaan, niistä jokainen voi oppia jotain uutta ja mielekästä!