DROPP MUKANA ITÄMERI & CO -KAMPANJASSA

1.png

Itämeri & Co: Startupit yhdistävät voimansa Itämeren hyväksi 

Nyt riitti toimettomuus - kolme helsinkiläistä startupia haastavat yrittäjät mukaan Itämerikampanjaan, jossa jokainen yritys löytää sopivan tavan osallistua. 

Monille yrityksille matka konkreettiseen toimintaan Itämeren hyväksi on askeleen liian pitkä. Varsinkin startupien ei ole helppoa löytää vaikuttamiskeinoa. Siitä syntyi Itämeri & Co.

Aloitteen tekivät Sebastian Heinrichs ja Petteri Marviala, nuoret yrittäjät siivouspalvelu Freskan takana. Sebastian ja Petteri olivat alunpitäen päättäneet, että Freska tekee hyvää. Firma lahjoittaakin jokaisesta myymästään siivouksesta 0,50€ John Nurmisen Puhdas Itämeri-hankkeisiin. Yhteistyön alulle paneminen ei kuitenkaan ollut aivan simppeliä ja Sebastian ja Petteri jäivät pohtimaan, eikö Itämeren suojelua ja ylipäänsä ympäristövastuun toteuttamista voisi tehdä helpommin lähestyttäväksi. ”Moni tuntemani yrittäjä välittää Itämerestä ja haluaisi panostaa vastuullisuuteen. Hankalat tai suuria resursseja vaativat osallistumistavat kuitenkin johtavat siihen, että useasti välittäminen jää ajatusten tasolle.” Sebastian toteaa. ”Halusimme kehittää rennon ja hauskan tavan vaikuttaa Itämeren tilaan ja haaste-kampanja tuntui hyvältä keinolta.” Petteri jatkaa.

Freskan yrittäjät kutsuivat heti alkumetreillä mukaan kampanjaa toteuttamaan Amanda Sundellin, jonka perustama yhteiskunnallinen yritys DROPP lahjoittaa koko voittonsa Itämeren suojeluun. Kampanjan suunnittelua vauhdittamaan saatiin Richard Hagert, digitoimisto Bureau Littlen perustaja, joka hänkin on intohimoinen meremme suhteen. Yhdessä nämä kolme yritystä muodostavat kampanjan ytimen. ”Kun Sebastian otti yhteyttä Itämeri & Co tiimoilta oli selvää, että haluan olla tässä mukana. On mahtavaa päästä innostamaan toisia yrittäjiä toimimaan Itämeren hyväksi ja odotan innolla kampanjan tuloksia” Amanda sanoo. Richard komppaa toteamalla ”Tietysti tällainen aloite kiinnostaa: tässä saadaan yrittäjät liikkeelle ja jokainen voi osallistua omalle firmalle sopivalla panoksella. Toivottavasti moni jatkaa panostamista myös Itämeri & Co:n jälkeen.”

Kampanjan tavoitteena on haastaa yritykset mukaan konkreettisiin, yksinkertaisiin Itämeritekoihin, kasvattaa tietoisuutta erilaisista vaikuttamistavoista ja kerätä yhteen eri Itämerijärjestöt helposti lähestyttäviksi.

Järjestökumppaneina kampanjassa ovat mukana Baltic Sea Action Group, John Nurmisen Säätiö, Pidä Saaristo Siistinä ry ja WWF sekä Helsingin yliopisto. Mukana yrityksiä kannustamassa ovat kampanjan keulakuvat kilpapurjehtija Mikaela Wulff, kansanedustaja Antero Vartia ja SLUSH:in toimitusjohtajana tunnettu Miki Kuusi.

Itämeri & Co leviää haasteena yritykseltä yritykselle. Haasteen vastaanottanut yritys sitoutuu toimimaan Itämeren hyväksi omalla tavallaan; muuttamalla omaa liiketoimintaansa vesistöjen kannalta kestävämpään suuntaan, lahjoittamalla varoja tai vaikka siivoamalla rantoja työporukalla. Olemme keränneet listan simppeleistä vaikuttamistavoista, joista on helppo valita omalle firmalle sopiva. Vaikuttamistapoja on yhtä monia kun on yrityksiä ja siinä nimenomaan on Itämeri & Co:n idea!

Kampanja alkaa 20.5. ja päättyy 31.8. Tavoitteena on haastaa vähintään 50 startupia osallistumaan.

Lue lisää Itämeri & Co:n omilta sivuilta tästä.

Amanda SundellComment