Tulevaisuuden Itämeri vaatii panostuksia nyt
Kuva: Ilona Koivusalo. 

Kuva: Ilona Koivusalo. 

Itämeren tila on jo pitkään ollut kriittinen. Sen kohtaamat haasteet, joista suurimpia ovat rehevöityminen, raskas meriliikenne sekä ilmastonmuutoksen paine ja roskaantuminen, ovat rajuja. Meidän tavoitteena on, että Itämeren tulevaisuus olisi puhtaampi. Koska Itämeren ravinnekuormitus on ollut vuosikymmeniä moninkertainen sen sietokykyyn nähden, tämä vaatii pitkäjänteistä panostusta ja uusia avauksia.

Uusia tapoja osallistua Itämeren suojeluun tarvitaan, jotta yhä useampi taho innostuisi siitä. DROPPilla uskomme, että osallistumisen kynnystä pitää madaltaa, ettei kiinnostus Itämerta kohtaan hiivu jo ennen kuin työ sen pelastamiseksi on päässyt kunnolla alkuun.

Siksi tavoitteenamme on tuoda Itämeren suojelu kuluttajien ja yritysten arkeen. Uskomme, että kun osallistuminen on tarpeeksi helppoa voi useampi taho olla auttamassa Itämerta sen kohtaamien haasteiden kanssa. Lukuisat yritykset, kahvilat ja ravintolat ovat ottaneet valikoimiinsa DROPP-vedet, ja monet kuluttajat valitsevat sen janojuomakseen, muiden lähdevesien sijaan. Kuluttajille ja päättäjille kyseessä on yksinkertainen valinta kulutuksen suhteen, mutta Itämeren kannalta merkitys on suuri. DROPP lahjoittaa 100 % voitostaan Itämeren suojeluun, eli jokainen juotu DROPP-vesi on teko Itämeren puolesta.

Myös Smart City haluaa olla osana Itämeren suojeluketjua ja on siksi valinnut kumppanikseen DROPPin. Tämä on DROPPille hieno mahdollisuus luoda uusia suhteita tahoihin, jotka kehittävät kaupunkejamme kestävämpään ja vesistöjä vähemmän kuormittavaan suuntaan. Ydinviesti on yksinkertainen: tulevaisuuden puhtaampi Itämeri vaatii panostuksia jo nyt, ja jokainen voi vaikuttaa, esimerkiksi valitsemalla DROPP-veden.

DROPP on suomalainen yhteiskunnallinen yritys, joka lahjoittaa 100 % voitostaan Itämeren suojeluun. Tähän mennessä tehty lahjoitussumma on 60 000 euroa, ja uusi lahjoitus tehdään taas kalenterivuoden vaihtuessa. DROPP osallistuu Itämeren suojeluun lahjoittamalla voittonsa kokonaisuudessaan kumppaneilleen: Baltic Sea Action Groupin tekemään Itämeri-työhön ja Helsingin yliopiston merentutkimukseen. 

Tämä blogikirjoitus julkaistaan myös Smart City Helsinki 2017 sivuilla ja on osa laajempaa tapahtumayhteistyötä Smart Cityn kanssa. Smart Cityn blogi täällä

 

Amanda SundellComment
Itämeren suojelua muotoilun avulla
DROPPin kestojuomapullo. Kuva Joonas Ojala. 

DROPPin kestojuomapullo. Kuva Joonas Ojala. 

Voisiko suomalainen muotoilu pelastaa Itämeren? Yhteiskunnallisen yrityksen toimitusjohtajana vastaan kyllä.

Käytännöllisyys, kestävyys ja pelkistetty kauneus on tyypillistä pohjoiseurooppalaiselle ja suomalaiselle muotoilulle. Kotimaisen muotoilun hittituotteet sopivat arkikäyttöön ja ovatkin rakastettuja käyttöesineitä, jotka moni meistä nostaa esille päivittäin.

Kestävyys tarkoittaa myös tuotteen tai palvelun ympäristövaikutuksen huomioon ottamista. Materiaalivalintojen, valmistustavan ja –paikan lisäksi kestävyysajattelua voi jatkaa tuotteita tai palvelua myyvän yrityksen toimintatapoihin. Miten yritys toimii, entä mitä päämääriä se ajaa?

Yhteiskunnallinen yritys ratkoo liiketoiminnallaan yhteiskunnallisia tai ympäristöongelmia. Voitto käytetään kokonaan tai osittain yhteiskunnallisen tavoitteen edistämiseen, kuten esimerkiksi DROPPin kohdalla Itämeren suojeluun. Tämä voi käytännössä tarkoittaa sitä, että yritys lahjoittaa koko voittonsa ympäristöhankkeisiin, tai että se ryhtyy itse toteuttamaan hankkeita omaan erikoisalaansa liittyen.

Tätä mallia käyttäen DROPP on parissa vuodessa lahjoittanut 60 000 euroa yhteistyökumppaneilleen Baltic Sea Action Group:ille sekä Helsingin yliopistolle, jotka tekevät tuloksellista työtä Itämeren hyvinvoinnin eteen: rehevöitymisen pysäyttämiseksi, vaarallisten aineiden riskien minimoimiseksi sekä ilmastonmuutoksen vaikutuksen ymmärtämiseksi.

DROPP on hyötynyt suomalaisten muotoilijoiden osaamisesta perustamisestaan asti ja haluaa myös jatkossa panostaa tuotteidensa kestävään muotoiluun. Sekä kestojuomapullomme että vesipullomme ovat saaneet ulkonäkönsä ja designinsa lahjoitetun muotoilutyön tuloksena, ja seuraavaksi tavoitteenamme on löytää kotimainen ratkaisu täysin uusiutuvalle juomapullolle. Jos onnistumme tässä ja pystymme kasvavan lahjoituksen kautta vaikuttamaan Itämeren hyvinvointiin, voimme todeta iloisesti: muotoilu on auttanut pelastamaan Itämeren!

Amanda Sundell on DROPPin perustaja ja toimitusjohtaja.

Tämä blogikirjoitus julkaistiin alunperin Design Forumin sivuilla elokuussa 2017. Kirjoitus on osa Design Forumin ja DROPPin yhteistyötä syksyllä 2017. 

 

 

Amanda SundellComment
Rasmus Tikkasen suunnittelema SIGG-pullo nyt saatavilla!
 

DROPP järjesti alkukesästä äänestyksen uuden SIGG-pullonsa ilmeelle. Taidemaalari Rasmus Tikkanen luonnosteli viisi erilaista kuvitusvaihtoehtoa uudelle pullolle, joista DROPPin seuraajat saivat äänestää suosikkiaan. Suosikiksi nousi upea merimiessolmu, joka koristaa nyt uuden DROPP-pullon kylkeä.

Rasmus Tikkasen suunnittelema merimiessolmu kiertää lähes kokonaan pullon ympäri. 

Rasmus Tikkasen suunnittelema merimiessolmu kiertää lähes kokonaan pullon ympäri. 

Molemmista DROPPin kestopulloista menee 5 € suoraan Itämeren suojeluun. Tuo summa on konkreettinen teko Itämeren hyväksi, ja tämän lisäksi pullon ostaja saa itselleen laadukkaan SIGG-juomapullon, joka kestää vuosikausia erilaisilla reissuilla ja matkoilla. Esimerkkinä tämä yli 20-vuotias SIGG-pullo, joka on nähnyt maailmaa Ravintola Nokan keittiöpääällikön Ari Ruohon matkassa!

SIGG-pullo on kevyt, kestävä ja tyylikäs. Voit lukea lisää pullon teknisistä tiedoista maahantuojan Bongen nettisivuilla

Uudesta pullosta on tehty 300 kpl rajattu erä, joten jos mielit saada omasi, kannattaa toimia nopeasti. DROPPin tavoitteena on saada 500 € lahjoitus Itämerelle ensimmäisten kymmenen myyntipäivän aikana, mikä tarkoittaa 100 pullon myyntiä! Voit auttaa meitä saavuttamaan tuon tavoitteen ostamalla omasi jälleenmyyjiltämme tai tilaamalla sen suoraan meiltä laittamalla viestiä info (a) dropp.fi. 

 
Amanda SundellComment
DROPP hakee viestintä- ja markkinointiharjoittelijaa!
Kuva: Joonas Ojala (@joonasco)

Kuva: Joonas Ojala (@joonasco)

”Harjoittelussa oli parasta monimuotoisuus ja joustavuus. Se että pääsi oikeasti vaikuttamaan omilla ideoilla sisällön tuottamiseen oli tosi kiva ja siinä kehittyi omien ideoiden kriittinen tarkastelu.” - DROPPin entinen harjoittelija Kaisa.

DROPP on yhteiskunnallinen yritys, jonka päämääränä on pelastaa Itämeri. DROPP kasvaa vauhdilla ja haemme markkinoinnin ja viestinnän avustajaa, joka tietää miten tavoitamme asiakkaamme sekä seuraajamme. Viestintäharjoittelijana pääset suunnittelemaan ja toteuttamaan sisältöä sosiaaliseen mediaan ja löydät uusia, tehokkaita tapoja saavuttaa seuraajamme. Tässä harjoittelussa kehityt viestinnän ammattilaisena ja suunnittelet viestintää, joka tukee kasvuamme ja auttaa meitä osallistumaan entistä tehokkaammin Itämeren suojeluun.

DROPPin harjoittelijana pääset mukaan rakentamaan ainutlaatuista brändiä, jossa keskeistä on arvot ja yhteiskunnallinen vaikuttavuus. Työskentelet itsenäisesti dynaamisessa ympäristössä ja näet konkreettisesti oman työsi tulokset. DROPP on tällä hetkellä mukana useassa mielenkiintoisessa aloitteessa ja harjoittelijanamme pääset mukaan kehittämään seuraavaa aluevaltaustamme!

Edellytykset:

  • Olet korkeakouluopiskelija Suomessa
  • Olet viestinnän moniosaaja
  • Olet itsevarma, aloitteellinen ja itsenäiseen työhön kykenevä
  • Sinulla on hyvä ote visuaaliseen mediaan (kuvat, video)
  • Puhut sujuvasti suomea ja englantia, ruotsi katsotaan eduksi

Harjoittelu alkaa syyskuussa 2017 ja jatkuu joulukuuhun, aloituksesta ja lopetuksesta voidaan sopia joustavasti. Työaika on keskimäärin 3-5 päivää viikossa. Toimistomme sijaitsee Helsingin ydinkeskustassa Korkeavuorenkadulla. Joustava työskentely mahdollistaa hyvin opintojen ja harjoittelun yhdistämisen. Harjoittelu on palkaton.

Lähetä hakemuksesi ja CV:si 18.8. mennessä osoitteeseen info at dropp.fi. Lisätietoja harjoittelusta antaa DROPPin toimitusjohtaja Amanda Sundell, jonka tavoitat puhelimitse +358 40 7407446.

Voit tutustua meihin lisää osoitteessa www.dropp.fi sekä somessa tunnisteilla #droppwater ja @droppwater. 

Amanda SundellComment